Тенденции при онлайн магазините в България през последните години

  by    0   2

В две поредни статии, нашият гост-блогър Едуард Димитров ни разкри тайните на онлайн магазините, кои са най-популярните сред тях и тези, които са предпочитан избор от българските онлайн предприемачи. Както всяко нещо и e-commerce средата се развива с невероятно темпове следвайки световните тенденции. Това е и третата последна статия от поредицата, в която Едуард ще ни представи тенденциите и оптимизациите в онлайн магазините, отново пречупени през призмата на местния пазар. 

Някога, ние в уеб дизайн фирмите просто изработвахме интернет магазини. Правихме ги на кило, като само за периода 2007-2009 година фирмата ми има изработени над 120 такива сайта. През тези години конкуренцията при онлайн търговията бе малка, но и продажбите бяха малки. В момента конкуренцията при онлайн бизнеса у нас е много голяма, несравнима е дори с периода от 2005 до 2010 година.

 

Това, на което се набляга в момента е оптимизация на продажбите на съществуващите онлайн магазини. Как може да се постигне това:

money-with-business-by-internetТрябва да имаме поток от нови клиенти откриващи сайта ни всеки ден, тоест трябва да доведем клиента до сайта ни или директно до определена страница на категория/продукт.

Най-ефективните и като резултат, и ценово възможности да го постигнете са (подредени са по показателя им RIO – return of investment – на български процент на възвращаемост на инвестираните средства):

SEOSEO оптимизация. Най-ефективният, но бавен метод, с най-голям процент на възвращаемост на средствата.

SEMSEM: на второ място. Search Engine Marketing или платена реклама в търсачки. Най-популярната услуга е Google Adwords.

SMM. Social Media Marketing или маркетинг в социални медии. Наемат се масово smmхора, които отговарят за маркетинговите кампании в социалните мрежи Google+, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn.

emailmarketing

Email маркетинг и платена реклама в други сайтове.

 

offlineОфлайн реклама – радио и ТВ реклама, билбордове.

 

 

discounts-percentage-label-on-calendar-daily-pageСлед като вече сме довели клиента до сайта, трябва и да го задържим възможно най-дълго време в него и съответно да го накараме да купува повече. За целта се разработват системи за отстъпки и купон кодове, както и системи за точки при извършване на определени действия от потребителя.

Също така, при по-старите онлайн магазини се извършва и опростяване на процеса на поръчка или се добавят функции за изпращане на поръчка без регистрация в сайта.

 

Какво най-често оптимизират собствениците на съществуващи онлайн магазини, тоест какви са Тенденциите:


interfaceПреминаване към Responsive design
(респонсив дизайн или адаптивен дизайн) и оптимизация на бързината на магазина. Респонсив дизайн се нарича дизайнът на уеб сайт, който се преоразмерява и напасва автоматично по размера на екрана на устройството, което го е отворило. Като целта е сайта да е удобен за ползване на всякакъв тип устройства, с всякакъв размер на дисплея. Напоследък масово се правят промени по дизайните на съществуващи онлайн магазини. Или изцяло се подменя версията на системата, която се ползва, с по-нова или напълно се променя вида на системата, само за да има новият сайт такъв вид дизайн.

Преминаването към Responsive design се наложи от така наречения Mobilegeddon – Mobile friendly ъпдейта на алгоритъма на Google, който дойде на 21 април 2015 година. В какво се състои той: Google официално оповести, че сайтовете без мобилна версия или с лоша такава, ще започнат да се класират осезаемо по-ниско в търсачката им. Особено при търсене от мобилни устройства. Едновременно с това бе засилено много и влиянието на параметъра скорост на зареждане на сайта в алгоритъма на Гугъл.

В резултат – започнаха да се правят промени по дизайните на много сайтове в цял свят, и най-вече по онлайн магазините, като освен ползваемостта за мобилни устройства се оптимизира и бързодействието.

seo-shopping-symbolSEO оптимизация. Това е процесът, при който се извършва оптимизиране на съдържанието, кода и текстовете на сайта, така че страници от сайта да излизат за повече на брой ключови фрази в резултатите на търсачките и страниците му да излизат класирани на по-високи позиции.

Поръчват се масово услуги за вътрешна (On-Page Seo) и външна оптимизация (Off-Page Seo или линк билдинг) на онлайн магазини. Защото всички тези магазини, които вече са направени, искат да продават, а продажбите им падат непрекъснато – конкуренцията при онлайн продажбите се увеличава прогресивно.

speech-bubble-with-exclamation-markДве от най-важните неща, които трябва да се знаят при оптимизацията на сайтове са: съдържанието на сайта и линковете сочещи към сайта. Докато съдържанието зависи от екипа на онлайн магазина и от нишата, в която са продуктите му, то линковете, които се изграждат към сайта зависят най-вече от знанията на човека или хората, които го извършват и от ресурсите, до които те имат достъп. Изграждането на такива връзки (наричат се още линкове) към сайта, се нарича линк билдинг.

Класирането в Google за лесни ключови думи с малък брой търсения обикновено зависи до 70-80% от качеството на сайта и текстовете описващи съответния продукт. Тоест, вие можете да го постигнете само с вътрешна оптимизация (On-Page Seo).

Давал съм много примери за това как трябва да се пишат такива текстове в онлайн магазините. Имам и презентацията от лекцията ми „SEO копирайтинг“ на SEO конференция 2015.

Когато обаче е нужно магазина ви да е класиран в Google за средно-трудни или за трудни ключови думи (именно това са фразите, които докарват голяма посещаемост на сайта), класирането на сайта зависи на над 65-70% от линк билдинга му и популяризирането му в социалните мрежи. Затова и се набляга повече на тези услуги – те дават най-силен ефект.

speech-bubble-with-exclamation-markВажно е да знаете: Повече линкове не значат по-високо класиране в търсачките! Най-силният параметър на линк билдинга е от колко различни качествени сайта сочат линкове към сайта ви. Тоест, трябват ви не 1000 връзки от един и същ сайт, трябват ви линкове от много на брой различни домейни, най-добре по един линк от сайт. Именно тук най-много се поръчват външни услуги от SEO фирми, защото собствениците на интернет магазини нямат големи ресурси къде да постват текстове с линкове към сайта си.

Общоизвестните български сайтове, които се ползват за линк билдинг са: около 40 работещи социални мрежи, около 150 сайтове каталози (така наречените директории) и около 40 директории за статии. За сравнение, средният български онлайн магазин има линк билдинг от около сто различни домейна, добре оптимизираните нишови магазини имат линк билдинг от около двеста различни домейна, а добре оптимизираните онлайн молове, които продават много видове продукти имат линкове от около 500 различни домейна.

 

Добавяне към сайта на различни видове функционалности

 

online-payment-method Добавяне на онлайн разплащания и виртуален ПОС терминал.

Най-много в България се ползва разплащането по куриер или т.нар. наложен платеж. Потребителите в нашата страна все още нямат голямо доверие в онлайн разплащанията и над 90% от поръчките се изпълняват именно чрез това офлайн разплащане. В сайта се маркира, че ще се плати на куриера, когато поръчката пристигне, потребителят заплаща сумата на куриера, а продавача получава парите си от куриерската фирма.

 

happy-shopper-jumping-with-shopping-bags (1)Добавяне на функционалности към сайта:

  • показване на подобни продукти на страницата на продукта или генериране на други видове списъци с продукти на различни видове страници в магазина;
  • поръчка без регистрация;
  • системи за отстъпки, купон кодове и за пазаруване на едро.

 

man-with-stacked-boxes-on-shopping-cart

 

Интеграция с:

  • приложения за имейл маркетинг или създаване на функционалност вътре в сайта;
  • други онлайн магазини и сайтове за сравнение на цени – системи за експорт и импорт на данните;
  • приложения за продажби в големите социални мрежи, например онлайн магазин във Facebook- продуктите от магазина се импортират в бизнес страница в социалната мрежа Facebook;
  • приложения за автоматизирано постване на продукти или новини от сайта в социалните мрежи;
  • чат приложения;
  • Google Analytics и други статистики за анализиране на трафика, конверсията и продажбите;
  • ERP системи (системи за единно планиране на ресурсите на предприятието);
  • складови програми;
  • куриерски услуги и техните API-та, например със системите на Спиди и Еконт.

 

greenbar-ripnet

Закупуване на SSL сертификати: Ако сайтът ви има SSL сертификат, то данните между сайта ви и браузъра се обменят криптирано, което повишава сигурността на данните. Онлайн магазините, които разполагат с такъв сертификат работят с url адреси https://… вместо http://… и потребителите им имат повече доверие. Алгоритъмаът на търсачките също има (малко) повече доверие на сайтовете ползващи SSL криптирана връзка и в резултат страниците от сайта започват да се класират една идея по-високо в резултатите на Google и другите търсачки.


Едуард Димитров

Едуард Димитров е SEO и CEO на 3D Web Design и е участвал в изграждането на над 500 български онлайн магазина. Той е и един от водещите SEO специалисти в България като основно оптимизира сайтове,  а също така е създавал и няколко custom приложения за SEO оптимизация.

 


Подобни публикации

Какво е уеб сайт?

web-site-300-262В днешния мобилен и технологичен свят бизнесът има силно присъствие в Интернет. Ако вие имате компания, но нямате уеб сайт, то на практика бизнесът ви се дефинира като изцяло “офлайн” и ограничавате достъпа на клиентите си до вашите продукти и услуги. Но защо да се възползвате от това да сте в Мрежата и какви са възможностите, […]


Прочети повече →

Съвети за подобряването скоростта на сайта ви

web-site-speed-300-262Преди SEO oптимизацията на сайта ви има едно важно нещо, за което е нужно да се погрижите. То е не по-малко наложащо и е от основно значение за Google ранкинга на уебсайта. Добре структурираният сайт със скоростно зареждане е от основно значение за качествения user experience. Една от първите оптимизации, които трябва да направите за […]


Прочети повече →

Подобряване производителността на сайта ви с ActiveCache – статистика и тестове

ActiveCache-300-262Статистиката ни показва, че вече голяма част от нашите клиенти са активирали ActiveCache – инструмента, който предостави бързина на сайта ви и помогна за ефективното използване на хостинг ресурсите. Производителността на тези уебсайтове се повиши благодарение на кеширащите системи, който се активират с помощта на ActiveCache – Redis и Memcached. В тази статия ще ви […]


Прочети повече →

Как ефективно да планирате новия си уебсайт?

web-site-planning-300-262Както е с всички важни проекти, навременното планиране и ясните цели за уебсайта ви са задължителна част от бъдещия му успех. Ясната посока, която сте определили, няма да ви гарантира успех, но ще увеличи шанса да си спестите неспазени срокове, надхвърлени бюджети и съдържание, попаднало не на мястото си. Пътят, по който ще върви новият […]


Прочети повече →

Уебинар: „Как да изградим AdWords кампания, която да генерира печалби?“ – Въпроси и отговори

Webinar-GoogleAds-300-262След успешния уебинар „Как да изградим успешна AdWords кампания?“ останаха много въпроси, на които обещахме да ви дадем отговор. Валя Йорданова от дигитална агенция PPC.bg, която бе лектор на събитието и която спедели своя опит и познания с всички участници, ви е подготвила един полезен материал, в който ще откриете още ценна информация за платформата […]


Прочети повече →