Най-популярните e-commerce платформи в България

  by    0   3

В първата статия от поредицата за E-commerce, нашият гост-блогър Едуард Димитров* ви въведе в света на онлайн платформите за търговия, какви видове съществуват и кои от тях се нареждат сред най-използваемите в световен мащаб. Време е Едуард да ни въведе по-подробно в света на self-hosted решенията за онлайн бизнес, техните ключови предимства и как да изберем подходящата за нас платформа и всичко това пречупено през призмата на местния пазар. Информация, която не може да намерите навсякъде. 

Най-популярните self-hosted системи за онлайн магазин в България са:

(подредени са по популярност)

OpencartOpenCart е безплатна система и е подходяща за малки и средно големи онлайн магазини. Набра сила през последните две години, като през 2014 година системата заемаше 5-6 място по популярност у нас, а най-популярни в България бяха Joomla с Virtuemart и Oscommerce.

yesПредимства: Има почти всичко, което е задължително – вградено и готово за употреба. Има превод на български език и български системи за онлайн разплащания.

noНедостатъци: Има леки бъгове за изпипване на откриваемостта в Google. Може да се отстранят с леки промени по кода или с инсталиране на допълнителни добавки за SEO на системата. Ако искате бърз магазин, системата се нуждае от лека оптимизация на SQL заявките. След като се извършат тези промени, се класират добре в Google.

Joomla

Joomla базирани магазини. Класират се в Google с в пъти по-малко усилия от например Magento-базираните сайтове. Има няколко безплатни и няколко платени компонента за онлайн магазин в Joomla.

 

yesПредимства:

  • Имате пълна свобода – това е единствената система, с която с малко средства на практика можете да направите всякакъв тип сайт;
  • Има огромен брой разработени приложения за системата – и платени, и безплатни;
  • Най-голямото предимство е, че търсенето на приложение за Joomla става централизирано – директно през администрацията на сайта ви, административният панел е интегриран със сайта на Joomla за приложения extensions.joomla.org. Понастоящем там присъстват над 10,000 приложения за платформата, около 60%, от които са безплатни.

virtueMart_logo

 

Магазини базирани на Joomla с компонента Virtuemart. Този тип платформи са подходящ за малки до средно големи онлайн магазини. Ако ви трябва сложен, но безплатен онлайн магазин с много функции, които се контролират с лекота, то това е един от най-добрите избори.

yesПредимства:

  • Има вградено всичко необходимо за изграждането на един приличен онлайн магазин;
  • SEO Freindly по подразбиране – без да пипнете нищо, само с бърза настройка има добра откриваемост в търсачките;
  • Има готови Български онлайн разплащания – Epay.bg и Easypay.
  • За Virtuemart има превод на български език, а също и много допълнителни плъгини – както платени, така и безплатни;
  • Много голямо предимство е, че можете да изградите един комплексен сайт с ядрото на Joomla, като от вас зависи дали Virtuemart онлайн магазина ще бъде просто един от разделите в сайта или целия сайт ще бъде изграден само като магазин. Имат много добре развит форум и на почти всички въпроси, които бихте имали, там вече имат даден отговор и решение.

HikaShop

 

Магазини базирани на Joomla с компонента Hika Shop. Подходящ за големи онлайн магазини.

yesПредимства: платената топ версия (нарича се HikaShop Business и струва 100 евро) има наистина всичко необходимо, заедно с огромен брой екстри, интеграция с други Joomla компоненти, функции за купон кодове, имейл маркетинг и вградена афилиейт система, както и невероятни възможности за персонализация и то вградени директно в административния панел, без да се налага да редактирате код.

Забележка: За HikaShop има дори допълнително приложение, което добавя мулти вендор възможности към системата.

noНедостатък е, че HikaShop е доста сложен и има нужда от експертна настройка, като можете да объркате много неща и със сигурност ще ви е необходима поддръжка от разработчиците на системата. Добре е , че имат добре развит съпорт форум, отзивчиви са и отговарят бързо.

Oscommerce и Zen Cart базирани магазини. Бързи и леки са, имат всичко необходимо и са безплатни. Всички вътрешни страници се класират с лекота в Google, още повече ако са включени и добре настроени SEO url адресите. Както вече казах по-горе, има платени сложни системи базирани на тях, с които могат да се правят чудеса.

oscommerce Oscommerce: подходяща платформа за от малки до огромни онлайн магазини. Последните му версии са много добри, но системата по подразбиране е доста базова, необходимо е инсталиране на доста допълнителни приложения след стандартна инсталация.

yesПредимства: за Oscommerce има огромен брой допълнителни модули – над 7,000 и почти всички са безплатни. Като в последните му версии модулите вече се добавят изключително лесно и се включват през администрацията – както при всяка съвременна система. Няма да описвам какви са всевъзможните екстри, защото са много и почти всички са безплатни. Ще кажа само, че има всичко най-важно готово: има готови български онлайн разплащания за него – Epay.bg и Easypay, а също и функционалности за интеграция с куриерски услуги, има импорт-експорт функционалности, включително за синхронизиране с български складови програми, има дори мулти-вендор функционалности и всичко друго, за което можете да се сетите.

noНедостатъци: За него има относително малко теми с риспонсив дизайн и системата има нужда от човек с опит за евентуална редакция на кода за някои от допълнителните модули. Друг недостатък е занемарената поддръжка от страна на разработчиците на системата – през последните 2 години тя няма почти никакво развитие. Тези две неща са и причината в момента OpenCart да е най-популярната система за онлайн магазин в България и да измести Oscommerce, който беше лидера до преди 2-3 години.

logoZen Cart: подходящ е за малки и средно големи онлайн магазини. Zen Cart е модифицирано ядро на Oscommerce, в което са качени много екстри – ползва се ядрото на Oscommerce плюс всичко, което разработчика на системата е преценил, че е задължително за един онлайн магазин.

yesПредимство: има всичко необходимо, за да стартирате вашия онлайн бизнес. За него има голям брой готови платени теми.

noОсновен недостатък е, че повечето от приложенията за Oscommerce се нуждаят от лека преработка, за да работят коректно със Zen Cart.

 

Vertical-Logo-2015

Prestashop базирани магазини. Не лош избор и модерна безплатна система, има превод на български. Има неща за изпипване на откриваемостта в търсачките, но няма достатъчно на брой приложения за системата, за да стане тя популярна в България.

noНедостатъци: Повечето от приложенията са много скъпи за стандартите на българина, например повечето от приложенията за WordPress, OpenCart и Joomla са доста по-евтини. Няма готово българско онлайн разплащане за системата на разумна цена.

woocommerce1Идва ред и на WordPress базираните магазини, като това най-често са WooCommerce и WP-Ecommerce. Класират се в Google с лекота, защото повечето плъгини ползват стандартния контрол върху url адресите и meta таговете на WordPress, който по принцип е отлично откриваем в търсачките.

Много голямо предимство е, че можете да изградите един комплексен сайт с ядрото на WordPress, като от вас зависи дали онлайн магазина ще бъде просто един от разделите в сайта или целия сайт ще бъде изграден само като магазин. Има превод на български език и готови разплащания за epay.bg, за wp-ecommerce (платено) и за WooCommerce (безплатно).

MagentoМагазини базирани на Magento – сложна система с много налични приложения за нея, повечето са доста скъпи. Разработката на добър такъв сайт е скъпа, затова е подходящ САМО за големи онлайн магазини – там, където инвестицията би имала смисъл. Повечето малки бизнеси, стартиращи магазин базиран на тази система правят основна грешка, като се опитват да направят такъв сайт, за да могат да продават само 50-150 продукта.

yesПредимства:

  • Приятен интерфейс, добра логика при добавяне на продукти, опции и филтри, стабилна система;
  • Лесно може да се интегрира със складов софтуер – доста сериозни и качествени складови програми имат готови решения за Magento;
  • Има готови платени приложения за интеграция с други типове сайтове и приложения, включително за импорт-експорт през xml и csv файлове. Има много готови темплейти и приложения за тази система, включително приложения за интеграция със складови и ERP програми.
  • Недостатък на приложенията: почти всички приложения за системата са силно комерсиални – освен, че се платени, са и скъпи. Ако бюджета ви е никакъв или малък, то тази система не е за вас.

no

Недостатъци:

  • Бавна и тежка, има специфични изисквания към хостинг средата, което дава предпоставки за нуждата на в пъти по-големи ресурси. Средно голям магазин базиран на тази система изисква поне ВПС сървър;
  • За експертна работа със системата и за промени по нея се изисква много опит. По Magento трябва да хвърлите доста труд, за да достигнете нивото на ползваемост на Zen Cart и OpenCart – това което те имат по подразбиране, безплатно. Също така, един Magento магазин няма шанс да се класира така добре в търсачките, както Zen Cart или OpenCart. Не само защото е по-бавен;
  • Стандартната безплатна версия на Magento има големи проблеми с откриваемостта в търсачките, включително дублиране на съдържанието в големи размери – една и съща категория или един и същи продукт се появяват на много различни url адреси (duplicate content). Как може да се избегне? Задължително трябва да включите canonical url адресите! Базово ръководство за оптимизация на Magento вижте ТУК, а ръководство за поправяне на един от проблемите по SEO оптимизацията на Magento (за напреднали, изисква редакция на php код) ТУК.

Прииска ли ви се да направите свой собствен онлайн магазин? Давайте, след подробните разяснения на нашия гост-блогър не ви остава нищо друго освен да вземете своя хостинг с -20%, промо кода: E-commerce20  и да започнете още днес!

Промо код: E-commerce20

*Промо кодът E-commerce20 е валиден до 04.03.2016г. включително. Важи само за нови поръчки на споделен хостинг – планове Икономичен, Бизнес и Стандартен. Промо кодът НЕ дава право на безплатен домейн.  


Едуард Димитров

Едуард Димитров е SEO и CEO на 3D Web Design и е участвал в изграждането на над 500 български онлайн магазина. Той е и един от водещите SEO специалисти в България като основно оптимизира сайтове,  а също така е създавал и няколко custom приложения за SEO оптимизация.


Подобни публикации

Каква е разликата между уеб мейл и имейл клиент?

mail-web-client-300-262В днешно време благодарение на Интернет можем да изпратим имейл от една точка на света до друга само с един клик и то за секунди. Писането и четенето на имейли е неразделна част от нашето ежедневие и съществуват много устройства, които можем да използваме за тази цел – настолни компютри, лаптопи, таблети, мобилни телефони. Освен […]


Прочети повече →

Най-добрите плъгини в WordPress – Част 1

wp-plugins-300-262-02Плъгините в WordPress са една честа тема за разговор от феновете на платформата. Кои да добавим? Кои ще са полезни за целта на уебсайта ни? Има ли плъгин, който може да реши наш конкретен проблем? В тази поредица от статии ще разгледаме едни от най-полезните WordPress плъгини, които могат да са от изключително значение за […]


Прочети повече →

Какво е уеб сайт?

web-site-300-262В днешния мобилен и технологичен свят бизнесът има силно присъствие в Интернет. Ако вие имате компания, но нямате уеб сайт, то на практика бизнесът ви се дефинира като изцяло “офлайн” и ограничавате достъпа на клиентите си до вашите продукти и услуги. Но защо да се възползвате от това да сте в Мрежата и какви са възможностите, […]


Прочети повече →

Съвети за подобряването скоростта на сайта ви

web-site-speed-300-262Преди SEO oптимизацията на сайта ви има едно важно нещо, за което е нужно да се погрижите. То е не по-малко наложащо и е от основно значение за Google ранкинга на уебсайта. Добре структурираният сайт със скоростно зареждане е от основно значение за качествения user experience. Една от първите оптимизации, които трябва да направите за […]


Прочети повече →

Подобряване производителността на сайта ви с ActiveCache – статистика и тестове

ActiveCache-300-262Статистиката ни показва, че вече голяма част от нашите клиенти са активирали ActiveCache – инструмента, който предостави бързина на сайта ви и помогна за ефективното използване на хостинг ресурсите. Производителността на тези уебсайтове се повиши благодарение на кеширащите системи, който се активират с помощта на ActiveCache – Redis и Memcached. В тази статия ще ви […]


Прочети повече →